گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

این گیربکس با توجه به نیاز به دقت و کارایی و ایمنی بالا طراحی شده است تا بتواند در شرایط مختلف عملکرد مناسب داشته باشد.

اجزای اصلی گیربکس هلیکال:

  • موتور اصلی(main engine) : انرژی مکانیکی لازم را تولید میکند.
  • گیربکس اصلی(main gearbox) : نیروی مکانیکی تولید شده توسط موتور را کاهش می دهد تا دور های مناسب برای چرخش موتور اصلی فراهم شود.
  • شافت های انتقال نیرو(power transmission shafts) : این شافت ها نیروی خروجی از گیربکس اصلی را به موتور منتقل می کنند.
  • روتور اصلی(tail rotor) : برای کنترل جهت و تعادل به کار میرود و نیروی آن از طریق یک شافت به گیربکس دم منتقل میشود.
  • روتور دم(tail rotor) : از نیروی خروجی گیربکس اصلی برای چرخش بهره برداری میکند.

عملکرد گیربکس شافت مستقیم:

گیربکس شافت مستقیم به جای استفاده از تسمه یا زنجیر از شافت های مکانیکی برای انتقال نیرو استفاده می کند که باعث کاهش تلفات و افزایش دقت در انتقال نیرو می شود. این نوع گیربکس به دلیل قابلیت اطمینان بالا و نیاز به نگهداری کمتر بسیار معمول است.

چالش ها و نیازهای گیربکس هلیکال:

  • سبکی و استحکام
  • کنترل حرارت
  • سیستم های ایمنی